
Terhadap Kumpulan Al-AHBASH
Kumpulan al-Ahbash merupakan kumpulan sesat, ketua mereka Abdullah al-Habasyi terkenal dengan penyelewengan dan kesesatannya. Maka wajib memboikot dan menginkari aqidahnya yang batil. Dan memberi peringatan kepada masyarakat supaya menjauhinya dan tidak mendengar serta menerima apa yang mereka katakan.
No ruj. Fatwa: 1/2392. Bertarikh: 30/10/1406 hijrah. (sumber:abusyuaib.blogspot)
assalamualaikum..
ReplyDeleteanda berkata di penerangan blog di muka atas : " 2) Golongan yang sememangnya menganut fahaman Ahbash. Mereka suka mengkafirkan sesiapa yang tidak sehaluan. Militin dan Ekstrim menjadi SYIAR mereka. Golongan ini amat bahaya kepada Umat Islam dan Negara Malaysia. "..
kemudian dalam petikan ini anda berkata " Maka wajib memboikot dan menginkari aqidahnya yang batil. Dan memberi peringatan kepada masyarakat supaya menjauhinya dan tidak mendengar serta menerima apa yang mereka katakan...
bukan kah itu juga merupakan salah satu cara mengkafirkan orang yang tidak sehaluan dengan kalian.. kerana anda mengatakan akidah mereka batil iaitu sesat.. itu maknanya anda juga sudah mengkafirkan mereka.. sama lah anda dengan mereka..
yang kedua.. anda meminta orang awam menjauhi dan jangan mendengar mereka.. ianya seperti menutup pintu perbincangan ilmiah dan mahu mengongkong pengikut anda dari mendengar sesuatu dari puak yang anda katakan ahbash.. kenapa perlu takut?? kenapa tidak lebih dibuka jalan perbincangan dengan sama2 mengemukakan dalil bagi hujah masing2.. kan itu lebih baik.. agar jelas pada umum pegangan masing2 belandaskan dalil masing2..
wallahu a'lam..
Kata kafir dan sesat adalah tidak sama..
ReplyDeleteBila kata kafir, sudah tentu pelakunya sesat, salah, bathil, dosa dan neraka tempat kembali bg pelaku tersebut..
Tp bila sesat, belum tentu kafir lg.. Pelakunya mungkin bertaubat jika Allah mengkehendaki.. Bila sesat wajib kita mengingkari kesesatannya dan mengingatkan manusia akan kesesatan tersebut..
salam akhi syukri...
ReplyDeleteanta membahasnya menggunakan makna dari sudut bahasa melayu memang lah nampak seolah2 ianya berbeza.. tapi kalau anta gunakan kaedah aqidah.. makna aqidah yang batil itu adalah aqidah yang terkeluar dari jalan islam @ akidah yang salah,bila terkeluar dari jalan islam apakah jadinya??? kalau dari sudut syariat mungkin boleh dikira tersesat itu bukan kafir.. tapi kalau aqidah ianya terus boleh jadi kufur..
seperti wuduk seseorang yang batal.. adakah dia masih dikira berwuduk lagi??? tidak kan.. dia sudah xde wuduk dan perlu wuduk yang baru.. batal dan batil sama sahaja maknanya..